آیا گوشت گیاهی سالم است
بازدید 154
امید 58 روز پیش
بدون دیدگاه

آیا گوشت گیاهی سالم است؟

احتمالاً متوجه شده اید که گوشت های گیاهی به طور گسترده در دسترس هستند. اینها محصولاتی هستند که با مواد گیاهی ساخته شده اند و می توان از آنها در دستور العمل هایی استفاده کرد که به طور سنتی از گوشت استفاده می شود و آنها را وگان یا گیاهخوار می کند.

ما می توانم تایید کنیم که بسیاری از جایگزین های بدون گوشت را می توان به همان روش هایی که ممکن است از گوشت استفاده کنید استفاده کرد. برای مثال، همبرگرهای بدون گوشت، هات داگ، بیکن، کرامبل های آسیاب شده، کوفته و حتی برش های اغذیه فروشی وجود دارد.

این مقاله ارزش غذایی برخی از رایج‌ترین جایگزین‌های گوشت گیاهی را مورد بررسی قرار می‌دهد، همچنین به بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازد.

posthealthline

انواع جایگزین های گوشت گیاهی

سیتان

سیتان یک جایگزین گوشت گیاهی است که از گلوتن گندم حیاتی تهیه می شود. طعمی لذیذ و بافتی جویدنی دارد که در غذاهای سرخ شده، ساندویچ ها، خورش ها و ماکارونی ها به خوبی کار می کند.

از نظر تغذیه ای، سیتان یک جایگزین گوشت گیاهی با پروتئین بالا است. به طور کلی همچنین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم و پتاسیم است.

با این حال، چون با گلوتن ساخته شده است، سیتان برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارند، مناسب نیست.

گوشت گیاهی بیاندمیت (Beyond Meat)

بیاندمیت یک برند محبوب محصولات گوشتی گیاهی است. در حالی که در ابتدا برای اولین برگر گیاهی خود به نام بیاندبرگر شناخته شد، این برند در حال حاضر گوشت چرخ کرده، سوسیس، کوفته و مرغ را با پایه گیاهی نیز تولید می کند.

ماده اولیه در بیاندبرگر پروتئین نخود است. همچنین حاوی روغن نارگیل تصفیه شده ، پروتئین برنج، کره کاکائو و مخمر خشک است.

Beyond Burgers فاقد سویا و گلوتن است و به طور طبیعی با استفاده از آب چغندر رنگ می شود. مقدار کمی از این گوشت ۱۰۰ درصد از ارزش روزانه ویتامین B12، ۴۰ درصد روی و ۲۰ درصد برای آهن را تامین می کند.

همبرگرهای ایمپاسیبل (Impossible)

این همبرگرها مفهومی مشابه بیاندبرگر هستند. ایمپاسیبل فود برند سازنده این همبرگرها، همچنین سوسیس بدون گوشت، ناگت مرغ و جایگزین های گوشت خوک را با استفاده از مواد گیاهی درست می کند.

ایمپاسیبل برگر به ​​جای پروتئین نخود از پروتئین های سیب زمینی و سویا استفاده می کند.

آنها طعم گوشت مانند خود را از آهن (Heme) می گیرند در حالی که به طور معمول از محصولات حیوانی مشتق می شود، آهن هِم مورد استفاده برای برگرهای غیرممکن از گره های ریشه گیاهان سویا گرفته شده و از طریق تخمیر مخمرهای دستکاری شده ژنتیکی به دست می آید.

برگر غیرممکن مجموعه ای از ریز مغذی ها را ارائه می دهد. به عنوان مثال، مقدار کمی از آن ۵۰ درصد از ارزش روزانه روی، ۱۳۰ درصد برای ویتامین B12 و ۲۵ درصد برای آهن را ارائه می دهد.

نان صحرایی (جک فروت)

جک فروت Jackfruit یک میوه استوایی بزرگ است که در آسیا، آفریقا و برخی مناطق در آمریکای جنوبی می روید. دارای پوست ضخیم، سبز، ناهموار و گوشت داخلی نرم و رشته ای با دانه های خوراکی است.

گوشت جک فروت به دلیل قوام و طعم ملایم آن، اغلب به جای غذاهای گوشتی مانند گوشت خوک کشیده استفاده می شود.

جک فروت کم کالری است و پروتئین یا چربی زیادی در مقایسه با سایر جایگزین های گوشت گیاهی ندارد. با این حال، مقداری فیبر و تعداد کمی از ریز مغذی‌ها مانند آهن، پتاسیم و کلسیم را ارائه می‌کند.

غذاهای حاوی سویا

سویا یک حبوبات و یکی از جایگزین های اصلی گوشت گیاهی است. غذاهای مبتنی بر سویا طعم ملایم دارند که آنها را برای استفاده در بسیاری از غذاهای سنتی گوشتی ایده آل می کند.

غذاهای مبتنی بر سویا شامل گزینه های محبوب زیر هستند:

  • سویا : دانه های سویا که ادامه نیز نامیده می شود، افزودنی عالی برای سرخ کردنی است. همچنین می توانید آنها را بپزید و به عنوان میان وعده میل کنید.
  • توفوکیک اسفنجی ساخته شده از دانه های سویا و آب است توفو را می توان فشرده، مکعب و پخته کرد. می توانید آن را در سرخ کردنی یا سالاد استفاده کنید، آن را برش دهید و به ساندویچ اضافه کنید، یا آن را خرد کنید و با سبزیجات بپزید.
  • تمپهاین یک محصول تخمیر شده سویا است. تمپه به خوبی به صورت نوارهای نازک برش داده می شود و به عنوان سرخ کردنی یا خرد شده استفاده می شود.
  • جایگزین های گوشت حاوی سویا : برخی از جایگزین های گوشت گیاهی فرآوری شده تر، مانند همبرگرهای گیاهی از پیش ساخته شده، از پروتئین سویا در دستور العمل های خود استفاده می کنند.

مزایای جایگزین های گوشت گیاهی

برخی از مزایای اصلی مصرف جایگزین های گوشت گیاهی ذهنی است زیرا بسیاری از مردم به دلایل شخصی مختلف مصرف آنها را انتخاب می کنند.

بعلاوه، برخی از گوشت‌های گیاهی فاقد مواد مغذی هستند که ممکن است برخی افراد بخواهند برای سلامت قلب محدود کنند، مانند چربی اشباع شده و سدیم اگرچه مقدار آن به محصول خاص بستگی دارد.

در سال های اخیر، تحقیقات مصرف زیاد گوشت های فرآوری شده و گوشت قرمز را با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، به ویژه سرطان روده بزرگ و سینه مرتبط دانسته است.

از سوی دیگر، اکثر الگوهای رژیم غذایی غربی فاقد مواد مغذی مهمی مانند فیبر هستند که به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن کمک می کند.

از آنجایی که گیاهان تنها منابع طبیعی فیبر هستند، اتخاذ یک رژیم غذایی کامل‌تر و گیاه محور یک راه ساده برای افزایش مصرف فیبر است علاوه بر دریافت ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات بیشتر که محافظت بیشتری از سلامتی ارائه می‌دهند.

به علاوه، یک چیز عالی در مورد گوشت های گیاهی این است که بسیاری از آنها طعم، بافت و تطبیق پذیری مشابهی با گوشت دارند، بنابراین می توانند برای افرادی که نمی خواهند محصولات حیوانی مصرف کنند، به خوبی کار کنند.

معایب جایگزین های گوشت گیاهی

در حالی که جایگزین‌های گوشتی گیاهی می‌توانند فواید زیادی داشته باشند، اما ممکن است نکات منفی نیز در نظر گرفته شوند.

به عنوان مثال، همه گوشت های گیاهی به طور یکسان تولید نمی شوند.

برخی از محصولات بسیار فرآوری شده، مانند محصولات بیاندمیت و ایمپاسیبل برگر به اندازه همتایان گوشتی خود دارای چربی کل و اشباع هستند. همبرگرها حتی حاوی سدیم بیشتری نسبت به یک تکه گوشت گاو هستند که ممکن است از سلامت قلب حمایت نکند.

علاوه بر این، بسیاری از جایگزین های گوشت بسته بندی شده حاوی مواد دیگری هستند که برخی افراد تمایلی به مصرف آنها ندارند، مانند روغن های تصفیه شده، نشاسته ذرت اصلاح شده ، دکستروز یا شکر اضافه شده.

بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه موادی که برای شما نگران کننده است، خواندن لیست مواد موجود در هر جایگزین گوشت گیاهی بسته بندی شده است.

نظرات کاربران

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.