مجله تفریحی و خبری

لوگوتراپی یا معنا درمانی چیست؟

لوگوتراپی یا معنا درمانی

لوگوتراپی یا معنا درمانی یک رویکرد درمانی است که به افراد کمک می کند تا معنای شخصی زندگی را بیابند. این نوعی روان درمانی است که بر آینده و توانایی ما برای تحمل سختی ها و رنج ها از طریق جستجوی هدف متمرکز است.

لوگوتراپی چگونه کمک میکند

شاید تعجب آور نباشد که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد معنای زندگی با سلامت روانی بهتر ارتباط دارد :

  • اضطراب
  • افسردگی
  • اندوه
  • درد
  • فوبیا
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اسکیزوفرنی
  • سوء مصرف مواد
  • افکار خودکشی

مزایای لوگوتراپی

  • پذیرش
  • نوع دوستی
  • رویکرد فعال به زندگی (به جای اجتنابی یا بیش از حد منفعلانه)
  • ارزیابی مجدد شناختی، یا تفسیر مجدد معنای یک رویداد
  • شجاعت برای رویارویی با ترس ها
  • شوخ طبعی
  • خوش بینی حتی در مواجهه با سختی‌ ها
  • مسئولیت
  • معنویت (که ممکن است مذهبی باشد یا نباشد)
  • سبک زندگی مبتنی بر ارزش

تاثیرات لوگوتراپی

به نظر می رسد داشتن معنا یا هدف در زندگی (یا درگیر شدن در جستجوی معنا) با سلامت کلی، شادی و رضایت از زندگی شما مرتبط است. همچنین به عنوان یک تأثیر مثبت بر انعطاف پذیری شما عمل می کند. تحقیقات از این ارتباط حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های روحی یا جسمی ممکن است در تلاش باشند تا احساس کنند زندگی‌شان معنا دارد.

به نظر می رسد که منطق درمانی حس معنا را در افراد بهبود می بخشد و در موارد زیر موثر است:

  • بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان اولیه مبتلا به سرطان
  • کاهش افسردگی در کودکان
  • کاهش فرسودگی شغلی و سندرم آشیانه خالی
  • افزایش رضایت زناشویی

معنا درمانی را چه طور باید شروع کرد

لوگوتراپی Logotherapy ممکن است به عنوان یک رویکرد درمانی اولیه ارائه شود، یا اصول آن ممکن است با شکل دیگری از درمان یا گزینه درمانی ترکیب شود. لوگوتراپی را می توان به صورت حضوری یا آنلاین ارائه کرد و می تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. پزشک شما ممکن است بتواند گزینه های درمانی موضعی را توصیه کند.

در طول جلسات، درمانگر شما را در مورد اصول اصلی معنادرمانی آموزش می دهد، مانند:

  • شما از بدن، ذهن و روح تشکیل شده اید و روح شما جوهر شماست.
  • زندگی شما بدون توجه به شرایط شما معنی دارد.
  • همه مردم انگیزه ای برای یافتن معنا در زندگی خود دارند و کشف این معنا به ما امکان می دهد درد و رنج را تحمل کنیم.
  • شما همیشه این آزادی را دارید که معنای خود را بیابید و می توانید نگرش خود را حتی در موقعیت هایی که نمی توانید تغییر دهید انتخاب کنید.
  • برای اینکه تصمیمات معنی دار باشند، باید به گونه ای زندگی کنید که با ارزش های جامعه یا وجدان خود مطابقت داشته باشد.
  • همه افراد منحصر به فرد و غیر قابل تعویض هستند.

لوگوتراپی یا معنا درمانی

اگر به لوگوتراپی علاقه مند هستید اما مطمئن نیستید که می خواهید درمان رسمی را دنبال کنید، همچنین می توانید یاد بگیرید که برخی از مفاهیم اصلی را در زندگی روزمره خود به کار ببرید :

  • خلق چیزی : خلق چیزی مانند هنر به شما حس هدفمندی می دهد که می تواند به زندگی شما معنا بدهد.
  • توسعه روابط : حمایت اجتماعی می تواند به شما کمک کند تا حس معناداری را بیشتر توسعه دهید.
  • یافتن هدف در درد : اگر با چیزی منفی روبرو هستید، سعی کنید هدفی در آن پیدا کنید. حتی اگر این یک فریب ذهنی باشد، به شما کمک می کند تا از پس آن بربیایید.
  • درک این موضوع که زندگی منصفانه نیست : هیچ کس وجود ندارد که امتیاز را حفظ کند، و لزوماً با شما رفتار عادلانه ای نخواهد شد. با این حال، زندگی همیشه می تواند معنا داشته باشد، حتی در بدترین شرایط.
  • پذیرفتن آزادی خود برای یافتن معنا : به یاد داشته باشید که شما همیشه آزاد هستید تا از موقعیت خود معنا بسازید. هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد
  • تمرکز روی دیگران : سعی کنید بیرون از خودتان تمرکز کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا از احساس “گیرکردن” ذهنی در موقعیتی در زندگی خود دست بردارید.
  • پذیرش بدترین ها : وقتی برای پذیرش بدترین ها آماده می شوید، قدرتی را که بر شما دارد کاهش می
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.